Kokeilussa Sony α7R II ja Sony α7S II

Kokeilussa Sony α7R II ja Sony α7S II

Sony on julkistanut viime aikoina uusia kameroita tiuhaan tahtiin ja hyvä niin, koska uudet mallit eivät ole olleet pelkkiä kosmetiikkapäivityksiä, vaan ne ovat tarjonneet oleellisesti jotain uutta tai enemmän.  Sony α7R II on tällä hetkellä selkeästi Sonyn paras kamera, jos painotus on valokuvauksessa. Videokuvauksessa rinnakkaismalli Sony α7S II lienee monien mielestä hiukan parempi vaihtoehto.

ILCE-7SM2_top

ILCE-7RM2_rear

Ominaisuudet ja varustelu

Ulkoisesti Sony α7R II ja Sony α7S II eivät toisistaan poikkea,  ja kamerat eroavatkin toisistaan lähinnä vain kennon suhteen joka kummassakin on täyden kinokoon kokoinen. Kun α7R II tuottaa taustavalaistulla kennollaan korkean resoluution 42,4 megapikseliä, niin Sony α7S II yltää vain 12,2 megapikselin resoluutioon. Sony α7R II -kamera tuottaa korkean herkkyyden, joka natiivina on ISO 100–25 600, ja se on laajennettavissa arvoihin ISO 50–102 400.  Natiivi ISO-herkkyys α7S II kamerassa on vastaavasti 100–102400 ja se on laajennettavissa arvoon ISO 50–409600.

Sony α7R II kameran hybridiautomaattitarkennus on n. 40 % nopeampi kuin alkuperäisessä α7R-mallissa,  399 vaihetarkennuspisteensä ansiosta. Automaattitarkennus α7S II -kamerassa on erilainen, se on kontrastitunnisteinen automaattitarkennus 169 pisteellä. Kamerat toimivat mielestäni automaattitarkennuksen osalta hyvin ja ero edellisen sukupolven malleihin on selvä. Manuaalisen tarkennuksen avuksi löytyy myös ääriviivakorostus ja osasuurennos.

Kuvanvakainjärjestelmä kameroiden rungoissa on sama viisiakselinen, joka esiteltiin ensimmäisenä α7 II mallissa. Rungon sisäinen kuvanvakaaja antaa vanhoillekin objektiiveille uusia käyttömahdollisuuksia, kuten videokuvaus käsivaralta.

Kameroiden istuvuus käteen on ensimmäisiä α7-malleja parempi. Rungot on valmistettu magnesiumseoksesta ja niissä on uudelleen muotoiltu kahva ja laukaisunappi. Runkojen liitännät ovat vastaavat kuin edeltäjissään, eli kameroissa on puhdas HDMI-ulostulo, kuuloke- ja mikrofoniliitännät, ja lisävarusteena on saatavilla vielä XLR-mikkiliitännät. Käyttäjän kustomoitavia painikkeita on runsaasti, neljä kappaletta, joten kukin kuvaaja voi muokata käytettävyyttä varsin mukavasti.

Laturia ei tule kameroiden mukana vakiovarusteena, vaan kamera ladataan USB-liitännän kautta. Laturi ja lisäakut ovatkin ehdottomia lisähankintoja tämän kameran kanssa. Niitä saa tarvikemalleina edullisesti, muutamalla kympillä saa sekä laturin että pari lisäakkua. Myös verkkovirtaliitin Sony ACPW20 on yhteensopiva näiden kameroiden kanssa.

Sony α7S II -kamerassa löytyy videokuvaamisen avuksi Gamma Display Assist -toiminto, joka näyttää kontrastin luonnosesti vaikka kuvattaisiin laajan dynamiikan tiloissa S-Log2 ja S-Log3. Videokuvan säätöön löytyy muutenkin enemmän mahdollisuuksia α7S II:ssa. Esimerkiksi toinen laajan dynamiikan tila S-Log3 puuttuu kokonaan α7R II:stä.

Kuvanlaatu

Kaikki α7-sarjan kameroiden II-versiot kykenevät tallentamaan valokuvia pakkaamattomana 14-bittisenä RAW-kuvana, kun aiemmissa malleissa RAW oli pakattua. Kuvanlaadultaan α7R II ja Sony α7S II ovat loistavia kameroita, kumpikin omalla tavallaan. Enemmän valokuvaamiseen optimoidussa α7R II:ssa ei ole optista alipäästösuodinta, vaan sen poisjättämisellä on pyritty maksimoimaan kuvan terävyys ja erottelu. Pikselitasollakin tarkasteltuna kamerat tuottavat hienoa jälkeä, kuvankäsittelyvaraa on valotuksen ja värien säädössä on kuitenkin enemmän α7S II mallissa, koska kuva on kohinan suhteen puhtaampaa.

Sony A7R II sample image

Sony A7R II; objektiivi FE 55mm F1.8 ZA; 1/15 s; f9; ISO 250 (kuva auki klikattuna 7859 x 5239 pikseliä)

Sony A7S II

Sony A7S II; objektiivi FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS; 1/250 s; f/5.6 ISO 64 (kuva auki klikattuna 4189 x 2793 pikseliä)

Video-ominaisuudet

Kumpikin kamera kykenee tallentamaan sisäisesti 4K-videokuvaa UHD-resoluutiolla XAVC S formaatissa bittinopeudella 100 Mbps. Sony α7R II -kamerassa laadukkaimman videotallennuksen saa  ”cropattuna” Super 35 mm –asetuksella ja tällä asetuksella kennon luenta tapahtuu ilman pikselien yhdistämistä, mikä taas vaikuttaisi heikentävästi videokuvan laatuun. Videokuvaus on toki mahdollista UHD-resoluutiossa myös täyden kinokoon muodossa ja video näyttääkin aivan hyvältä, mutta tällöin laatu ei ole aivan niin hyvä kuin cropattuna. Vastaavasti α7S II tallentaa UHD-videokuvan ilman pikselien yhdistämistä täydessä kinokoossa. Hidastettujen videoiden tekemiseen α7S II on hieman parempi vaihtoehto, koska se kykenee tallentamaan videota Full HD muodossa 2,2 kertaisella rajauksella maksimissaan ruutunopeudella 100k/s (PAL). α7R II kykenee vastaavaan ruutunopeuteen mutta vain resoluutiolla 720P. Videokuvan laatu näyttäisi puhtaammalta α7S II:ssa. Erot tulevat ehkä eniten esiin tummien kohtien kohinan määrässä. Monissa tilanteissa erot eivät ole suuret ja kumpikin kamera tekee erinomaisen hienon näköistä UHD-kuvaa.

Valinnan vaikeus

Jos näistä kameroista pitäisi valita, en aivan heti tietäisi kumman näistä ottaisin. Valinta herättäisi muutamia kysymyksiä: Tarvitsenko suurta resoluutiota, miten tärkeää on hämäräkuvausominaisuudet, kumpi on minulle tärkeämpi, videointi vai valokuvaus? Näihin kysymyksiin kun tietää selkeän vastauksen, on valintakin helppo.